sobota, 28 września 2013

Świecka szkoła po polsku. Maryja na każdej lekcji: na polskim, matematyce i wuefie


Na plastyce "namaluj dowolny, najpiękniejszy według ciebie wizerunek Matki Bożej". Na informatyce "zrób prezentację o sanktuariach Maryjnych". Nie chcesz? Trudno, nie masz wyboru. Mamy Tydzień Kultury Chrześcijańskiej
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 27 w Rzeszowie w piątek rozpoczęła Tydzień Kultury Chrześcijańskiej. Pierwszego dnia, tuż po dwóch skróconych lekcjach odbyła się msza święta. Potem klasy starsze przystąpiły do turnieju sportowego o statuetkę świętego Michała Archanioła, trzecioklasiści mogli się popisać pracą plastyczną na temat: "Namaluj dowolny, najpiękniejszy według ciebie wizerunek Matki Bożej", w tym czasie dzieci z zerówki uczyły się piosenki o Matce Bożej. Tyle na początek. A w tygodniu, codziennie na pierwszej długiej przerwie wspólnie będą odmawiać dziesiątki różańca "w intencji pokoju na świecie, zwłaszcza w Syrii". Do tego dwa spotkania z kustoszem Sanktuarium Matki Bożej Rzeszowskiej.

Na matematyce sanktuaria, a na przyrodzie...sanktuaria

Ale jak obchody, to pełną parą - nie tylko w formie oficjalnych akademii, ale na każdej lekcji, przy każdej okazji. Dyrekcja opublikowała na internetowej stronie szkoły oficjalne propozycje tematów do zrealizowania na lekcjach - każda związana jest z tematyką maryjną.

Na przykład na języku polskim uczniowie mają pisać list do papieża. Temat: "z podziękowaniem za Sanktuaria Maryjne z zaznaczeniem o obchodach Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej, który stał się tradycją naszej szkoły oraz prośbą o błogosławieństwo dla wszystkich uczniów, nauczycieli i pracowników naszej szkoły" [pisownia oryginalna].

Na informatyce mają "utworzyć prezentację o Sanktuariach Maryjnych w diecezji", na przyrodzie dopracować mapy z sanktuariami, a na historii uporządkować chronologicznie daty ich powstania. Na muzyce - oczywiście pieśni maryjne, na plastyce: wyklejanie lub malowanie obrazów Matki Bożej. Nie wyłączając języków obcych - bo przecież na angielskim, francuskim i niemieckim uczniowie mogą się uczyć "Zdrowaś Mario" w tych językach.

Obchody obejmą nawet świetlicę: będzie film o tematyce maryjnej, wystawy figurek matki bożej. A w czasie przerw prezentacje, jak myślicie - o czym..? Oczywiście o sanktuariach maryjnych. Na tym tle blado wypadają tylko lekcje religii, bo na nich uczniowie mają jedynie mało kreatywnie sanktuaria "omawiać i poznawać".

Opornych wyślemy do czytelni Biorąc pod uwagę przebieg obchodów, pewnie bardziej adekwatnie byłoby zastąpić nazwę Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej - dniami parafii. Nikt od tego zresztą nie stroni, bo pierwszy dzień obchodów szkoła nazwała bezceremonialnie "Parafiadą".

Władze szkoły nie żałują na tematykę maryjną czasu swoich uczniów, nie boją się opóźnień w programie szkolnym, bo przecież obliczanie odległości między sanktuariami uczy tego samego, co obliczanie odległości z miasta A do miasta B. Tak przynajmniej mówiła wicedyrektorka szkoły Grażyna Krukowska-Koń, w rozmowie z radiem TOK FM.

Co z dziećmi i rodzicami uczniów, którzy ewentualnie się na taki tydzień maryjny nie zgodzą? Jak czytam na stronie szkoły: mogą iść do czytelni. Taką ewentualność dyrekcja dopuszcza jednak tylko w czasie mszy świętej. Zapewne zgodnie z przekonaniem, że nauka "Zdrowaś Mario" po francusku i angielsku jest nadal neutralną światopoglądowo nauką języków obcych.

Ktoś się jednak zbuntował

- Tydzień Kultury Chrześcijańskiej odbywa się u nas od wielu lat. Znam tylko jeden przypadek, że komuś się to nie spodobało, ale sprawa została wyjaśniona, a tradycja jest kontynuowana - mówi TOK FM wicedyrektorka Krukowska-Koń. Jednak są rodzice, którym tydzień maryjny w szkole do gustu nie przypadł. Napisali o tym i poprosili o interwencję przeciw indoktrynacji światopoglądowej w rzeszowskiej podstawówce lubelskiej Fundacji "Wolność od religii" . Fundacja już w piątek zaalarmowała Kuratorium Oświaty, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka i Helsińską Fundację Praw Człowieka - wysłała tam oficjalną skargę. "Wpisując w plan zajęć nachalną promocję katolicyzmu, dyrekcja szkoły indoktrynuje osoby bezwyznaniowe lub o innym niż rzymskokatolickie wyznaniu. Nie bierze się pod uwagę uczuć i praw osób, bezbronnych wobec władz szkolnych i narzuca się zachowania niezgodne z posiadanym światopoglądem. Te działania noszą znamiona łamania wolności sumienia oraz dyskryminacji." - piszą działacze Fundacji. I wskazują szereg przepisów, które ich zdaniem szkoła naruszyła.

Art. 32 ust. 1 o równym traktowaniu przez władze publiczne, art. 32 ust. 2 o prawie do nie bycia dyskryminowanym, art. 53 ust. 7 o prawie do nieujawniania swego światopoglądu. Również art. 25 Konstytucji, który mówi o bezstronności instytucji publicznych w sprawach światopoglądowych.

Dorota Wójcik, lubelska Fundacja Wolność od Religii: - Mamy do czynienia z łamaniem praw mniejszości światopoglądowych przez władze publicznej szkoły. To jest systemowa indoktrynacja. Porównałabym ją z indoktrynacją systemu totalitarnego w czasach komunizmu. Wtedy też nikt się oficjalnie nie buntował, czy to znaczy jednak, że wszystkim się podobało?

Fundacja domaga się od rzeszowskiego kuratora oświaty wszczęcia postępowania dyscyplinarnego wobec dyrektorki szkoły.

- Aktów dyskryminacji światopoglądowej w polskich szkołach jest więcej, choćby liczne przykłady braku zajęć z etyki - komentuje dr Tomasz Kalbarczyk, prezes lubelskiego oddziału Polskiego Stowarzyszenia Racjonalistów. - Przykład z rzeszowskiej podstawówki jest jednak najbardziej spektakularny. Tu nikt się nie liczy z wyborami dzieci i ich rodziców. Dyrektorka szkoły mówi, że nie ma protestów? Są, znaleźli się przecież rodzice, którzy o sprawie zawiadomili. Tylko obawiają się o tym mówić w szkole. A tam każde dziecko, przez cały tydzień będzie poddawane indoktrynacji dominującego światopoglądu, od którego przez cały tydzień na każdej lekcji nie będzie żadnej ucieczki.

Tydzień Kultury Chrześcijańskiej w rzeszowskiej podstawówce potrwa do piątku, 4 października.

Z internetowej strony SP nr 27 w Rzeszowie, propozycje tematów realizowanych na lekcjach: 

Informatyka: Utworzenie prezentacji o Sanktuariach Maryjnych naszej diecezji 

Matematyka: Rozwiązywanie zadań tematycznie związanymi z sanktuariami 

J. polski: Pisemna praca: List do Papieża Franciszka z podziękowaniem za Sanktuaria Maryjne z zaznaczeniem o obchodach Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej, który stał się tradycją naszej szkoły oraz prośbą o błogosławieństwo dla wszystkich uczniów, nauczycieli i pracowników naszej szkoły

Religia: Omawianie i poznawanie sanktuariów w naszej diecezji Historia: Chronologiczna segregacja Sanktuariów Maryjnych diecezji rzeszowskiej Język angielski/niemiecki/francuski: "Zdrowaś Mario" w różnych językach

Muzyka: Śpiewanie i nauka Pieśni Maryjnych 

Przyroda: Tworzenie mapy wybranych Sanktuariów Maryjnych diecezji 

Plastyka: Malowanie lub wyklejanie obrazu Matki Bożej 

Świetlica: Film o tematyce Maryjnej Wystawa na korytarzu: Figurki Matki Bożej, książki o Matce Bożej, obrazy, prace uczniów. W czasie przerw prezentacja multimedialna o Sanktuariach Maryjnych

Źródło: Wyborcza.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz